wel of geen pakjesavond? Ikke wel !

Als we allemaal wat ouder worden en er niemand meer in Sinterklaas geloofd vewaterd het vieren van Sinterklaas & de pakjesavond op 5 december toch wel een beetje.. Maar dat hoeft natuurlijk niet! Maar de meeste mensen kiezen er dan op een gegeven moment voor om een van de ‘feesten’ te vieren; Kerts of Sinterklaas? Kerst geeft weer een meer gezellige sfeer met lekker eten. Maar met Sinterklaas kan je heel leuk flouwe gedichten voor elkaar schrijven, een grappige suprise inelkaar zetten enzovoorts!

Zo gaat het meestal dan, er zijn natuurlijk ook mensen die er geen zin in hebben of er bijv. geen geld voor hebben. Maar heel vaak is het zo dat als de kinderen er niet meer in geloven de ‘lol’ er gewoon vanaf is. Want wat vond ik het altijd leuk om met mijn moeder cadeautjes uit te zoeken voor in de schoen zeg! Maar ook gewoon het hele verhaal er omheen. De tv serie over Sinterklaas met ieder jaar weer een nieuw mysterie in Spanje. En dan de aankomst van Sinterklaas, ge-wel-dig! Maar dat is eigenlijk alleen als je zelf gelooft of een jonger broertje/zusje hebt die nog gelooft. Of als je net als ik lekker voor piet mag spelen, in het water. Zoals ik al zei vinden sommige mensen er later niks meer aan, ik daarintegen kan er nogsteeds van genieten! Die koppies van die kinderen wanneer ze Sinterklaas zien met zijn pieten, die gaan gewoon glunderen van geluk! Dat vind ik mooi, die kinderen die nog ergens in geloven wat niet kapot kan gaan of van hun afgenomen kan worden. Het is ook gewoon een ‘kinder’ feest & kiezen de meeste mensen om dan later alleen Kerst te vieren.

Bij ons in de familie gelooft er niemand meer, mijn broertje is de jongste & hij geloofde eigenlijk al op zijn 6e niet meer, hehe slimmerd! Opzig vond ik dit wel balen, want ik kon er nog een beetje van profiteren, hihi. Maar gelukkig is mijn familie de flauwste niet & vieren wij nog ieder jaar bescheiden ‘Sinterklaas’. We deden eerder al aan lootjes trekken en dan moest je een cadeautje kopen & een gedicht schrijven. Maar met kinderen onder de 14 en een opa & oma, gaat dat niet zo makkelijk en zijn alleen de papa’s & mama’s in de weer ! Dus gaan wij morgen lekker dobbelen! Dit doen mensen heel vaak op scholen / verenigingen. Het is lekker makkelijk je spreekt af hoeveel cadeautjes en hoeveel ze ieder moeten kosten & je hebt een dobbelsteen nodig of de speciale dobbel-dobbelsteen van de Hema. De bedoeling is dat alle pakjes in het midden liggen en je gooit met de dobbelsteen, per cijfer is er een soort ‘opdracht’ als; pak een pakje, geef een pakje weg, maak een pakje open etc. Op de Hema dobbel-dobbelsteen staat op ieder vlak wat je moet doen, handig toch! Heel vaak op school doen mensen er dan lullige of stomme dingen tussen. Wij hebben gelukkig afgesproken dat we wel een cadeautje doen waar je iets aan hebt of gewoon echt leuk is om te krijgen. Wij spraken ook 5 euro per pakje af & eigenlijk is dat heel erg goed te doen! Veder gaan wij ook heerlijk tapas en andere zelfgemaakte hapjes eten  & wordt het gewoon een gezellige avond. Zo zien wij (en veel anderen) het ‘Sinterklaas feest’ meer, als een gezellige avond met even een leuk klein cadeautje voor elkaar : ) 

Wat ik zelf ook ontzettend leuk vind zijn suprises! Mijn broertje zit nu in groep 7 & moest een suprise maken. Ik had gelijk allemaal ideën en vind het super leuk om te doen ! Dichten.. dat is iets waar ik dus niet goed in ben. Tuurlijk kan ik een beetje rijmen enzo, maar een geniaal / leuk / grappig gedicht wordt het niet echt. Jammergenoeg deden we met orkest gedichten & dan schreef je per sectie een gedicht voor een andere sectie. Wat wel heel fijn was dat wij een jongen in ons midden hadden die buiten fantastisch fluit spelen ook een dichtwonder schijnt te zijn! Hij schreef even een gedicht van 5 kantjes die wij daarna nog even aangevuld hebben tot 7, hihi.. de andere sectie waar wij voor moesten schrijven was het slagwerk, en die bestaat uit één lid.. Het voorlezen vond hij minder leuk, maar het gedicht was tof!

Ik heb al een leuke kleine Sinterklaas viering gehad & heb morgen nog een hele gezellige met mijn familie, waar ik dus heel veel zin in heb ! Maar wat gaan jullie doen of doen jullie helemaal niks? En hebben jullie iets gevraagd voor ‘Sinterklaas’ ?

 

Fijn weekend & liefs,

Maaike <3.

 

 

Lief dat je een reactie achter wilt laten!

