Proefstuderen & kerst-trio

Vrijdag 9 december, jemig wat was dat een drukke dag! Ook een hele leuke, want ik had het zelf allemaal gepland & deed er vrijwillig aan mee. En ben ook blij dat ik het gedaan heb, al deze lol had ik niet willen missen.

Ik was al in november op de open dag geweest van Hogeschool Leiden. Ik had me ook al aardig georiënteerd met wat ik wou gaan doen volgend jaar, want ik doe dit jaar 5 Havo eindexamen, spannend! Ik voelde me altijd al een beetje thuis in het hoekje van de psychologie & sociale dingen. Mensen zeiden ook altijd tegen mij dat ik iets met kinderen moest gaan doen of iets met psychologie. Ik hielp namelijk altijd iedereen, trok ‘probleem’ mensen aan, maar kon ze dan ook vervolgens goed helpen. En nee dit verzin ik niet allemaal, dit hebben mensen bij verteld & voor bedankt. Ook vond ik dit altijd wel interressant. Mijn moeder en ik gingen eens zoeken wat er nou eigenlijk allemaal was in die richting. En toen vond ik de stichting Papageno… WAUW! Ik was in één klap verkocht & wist wat ik wou gaan doen, daar ging ik nu voor. Papageno is een stichting die mensen met stoornissen behandelen doormiddel van muziektherapie. Dit was een goude combi voor mij! Ik speel al sinds ik 8 ben dwarsfluit en ben heel veel met muziek bezig & ben heel erg geïnterresseerd in de psychologie enz. En deze studie geven ze in Leiden, ik blij want dat is maar een halfuurtje met de trein voor mij. De opendag viel me eigenlijk een beetje tegen. Ik had er meer van verwacht ofzo, misschien dus omdat ik helemaal was verkocht aan alles wat ik gezien had bij Papageno. Maar het kwam alsnog goed op mij over wat het allemaal inhield. Maar de studie kunstzinnige therapie – muziektherapie is antroposofisch.. Ja dat! Denk maar aan de vrije school. En ik had echt zoiets van; my god, ik wil echt niet een of andere ‘zweefteef’ worden ofzo ! Ik ben wel bestwel vrij (denkend) enzo omdat ik op montessorischolen zit, maar atroposofie gaat nog wat veder. Hier wou ik dus meer over weten & dus ging ik proefstuderen. Die heeft mij laten zien dat je dus helemaal niet zo erg hoeft mee te doen aan die denkwijze. Ook heeft dit mij alleen maar duidelijker laten zien dat ik dit écht wil gaan doen. We kregen ’s morgens een hoorcollege ‘menskunde’ waar dus vooral het antroposofische naar boven kwam, maar wel een beetje in mijn straatje past. Later deden we een workshop in muziektherapie. Dit was echt ontzettend leuk, hier zag je heel erg hoe alles in zijn werk gaat, wat je gaat leren & doen. We hebben heel veel lol gehad & er zaten echt hele leuke en toffe mensen tussen. Ook had ik al vanaf het begin een maatje. Ik had haar ook al gezien op de open dag & toen viel ze me ook al meteen op ! Dat was heel gezellig, we hebben heel veel gepraat & lijken zelfs een beetje op elkaar, haha. We hebben gelijk nummers en Facebook uitgewisseld om elkaar op de hoogte te houden. Echt super leuk!

De dag was afgelopen om ongeveer 4 uur/ half 5. Toen ging ik gelijk naar mijn treintje toe, want mijn volgende activiteit stond alweer bijna voor de deur. Ik dacht yes, snel naar huis met de trein, helaas alle treinen naar Rotterdam reden niet vanaf Den Haag CS, behalve mijne, dus die nam even vertraging zodat al die mensjes zich samen konden voegen en we een grote NS groepsknuffel hadden. Echt heel fijn, vooral die mensen die dan gaan zeuren dat je duwt… Maargoed, kwam ik eindelijk thuis hoor om 6uur.. Ik lekker snel eten echt heel goed voor je maag voordat je een kerstconcertje gaat geven, niet dus. Ik moest namelijk om kwart over 7 alweer in Den Haag zijn voor een klein kerstconcertje bij een workshop avond voor de mederwerkers van een créche. Dus snel eten, omkleden, make-upje dan maar in de auto doen. En alsof het nog niet druk genoeg was, waren daar niet direct parkeerplaatsen en moesten we een stukje lopen in de regen, bluh. Gelukkig was het mini kersconcertje met twee vrienden van mij heel erg leuk. We hebben eigenlijk meer lol gehad / soort van gerepeteerd dan echt heel erg mooi gespeeld. Maar al die mensen vonden het mooi, dus wij ook. Wel een beetje jammer dat het er niet heel mooi uit kwam. We waren met een mooi trio; een viool & twee fluiten / piccolo. Maar we stonden in de hal, met een trap voor 3 hoog.. & mensen stonden continu voor ons en soms zelfs in het standaard. Maar ach, wij blij wij verdiende lekker met anderhalf uur spelen en 3 uur aanwezig zijn.

9 december was voor mij een top dag! Leuke ervaringen, met leuke mensen, heel veel lol, maar ook leerzaam. Later post ik misschien nog iets over wat de studie muziektherapie nou helemaal inhoud. Hebben jullie de laatste tijd nog iets leuks of gaafs meegemaakt? Of iets voor je studie?

Liefs,

Maaike <3.

2 gedachtes over “Proefstuderen & kerst-trio

  1. Mieke zegt:

    Klinkt inderdaad als een leuke dag!
    Is creatieve therapie niet het zelfde, op andere scholen kan je dat doen en niet kunstzinnige therapie..? :S
    Lekker verdienen zo met wat kerstliedjes spelen! Heb je foto’s van jullie? Zou leuk zijn!
    Leuk stukje 🙂

    • Maaike zegt:

      Op andere scholen heet het inderdaad Creatieve therapie, maar omdat dit antroposofisch is heet het in Leiden Kunstzinnige therapie. En dan kan je kiezen voor Muziektherapie (muziek, duh) en voor Creatievetherapie (tekenen, beeldhouwen & schilderen), dan heet het weer wel creatievetherapie. beetje verwarrend.
      Er zijn die avond foto’s gemaakt maar heb ze nog niet, ik zal ze wel posten. En ja het inderdaad lekker verdienen, 35euro voor 3uur daar zijn & 1 1/2 uur spelen, hihi.

Lief dat je een reactie achter wilt laten!

