Happy Easter!

Happy easter!


Ik wou jullie even een fijn paasweekend/dagen wensen & vroeg me af wat jullie doen met Pasen. Maar ook wat jullie gedachte is over Pasen en of je daar dan echt wat mee doet.

Veel mensen zien Pasen als een gezellig feest en wat iets te maken heeft met de lente. Gewoon gezellig een paasontbijt houden, paastakken versieren & eitjes zoeken. Maar er is meer, wat ongtwijfelt ook wel een aantal mensen zullen weten. Pasen & Goede Vrijdag is eigenlijk een gelovig feest, de kruisiging van Jezus wordt herdacht en ze vieren zijn opstaan uit de dood. Ikzelf ben niet gelovig en doe hier dus ook niet iets mee met Pasen, maar toch vind ik het belangrijk om te weten. Het is een stukje geschiedenis (sommigen zeggen van niet en andere weer van wel), maar ik vind het vooral belangrijk omdat je wel het ‘feest’ vierd, maar de gedachte er achter niet kent.. Zo heb ik vandeweek ook gekeken naar het Paasverhaal / The Passion in Rotterdam. Ik vind dat ze dat super goed hebben neergezet in een modern jasje. Dit evenement is ook bedoelt om mensen meer bewust te maken van wat Pasen nou eigenlijk inhoud.

Wat ik mij wel afvraag/raar vind is dat er niet een vaste datum is voor het overlijden en wederkeren van Jezus. De dag waarop jezus overlijd is Goede Vrijdag (waarom goede vrijdag?) dus logisch dat dat op vrijdag valt, maar de wederkering van Jezus / Paasdagen vallen altijd op Zondag & Maandag. Dit zijn dus ieder jaar weer andere dagen, maar wel met de zelfde afstand tussen de dagen. Iemand die dit nader kan uitleggen?

Maar Pasen staat ook voor het nieuwe begin; de lente. Het voorjaar, de nieuwe dieren die worden geboren, alles dat weer gaat bloeien. Dat is wat de meeste mensen nu vieren met Pasen. Ik vond het ook wel een raar idee om het nieuwe leven in te blazen met een paasontbijt waar je dan heerlijk een eitje naar binnen zit te werken. Maar dat is eigenlijk juist een goed iets, het ei staat voor vruchtbaarheid. Zo zeggen de boeren dat als het eerste Kievietsei gevonden wordt het dan lente is & dus de grond vruchtbaar is.

Genoeg geschiedenis en theroriën enz. Ik vraag me af wat jullie doen aan Pasen, wat jullie gedachte is & hoe je de Paasdagen doorbrengt. Misschien ben je gelovig, wat doe je dan eigenlijk met de Paasdagen, is daar een speciaal feest o.i.d. voor? Of misschien geloof je wel helemaal niet, maar heb je wel leuk eitjes gezocht of  je nagels paasachtig gelakt?

Ik heb vanochtend een heerlijk uitgebreid paasontbijtje gehad met een paasachtig gedekte tafel. Mijn vader had vervolgens grote eieren verstopt in de tuin die mijn broertje en ik er weer uit moesten halen. Het waren er 21 & het was nog best moeilijk, maar toch nog ontzettend leuk. Op dit moment ben ik waarschijnlijk lekker aan het wandelen, hihi. Iets wat wij in ‘gewone’ weekenden ook doen, dus niet heel bijzonder. Aan het einde van de middag ga ik naar mijn vriend toe. Dan gaan wij met zijn ouders & zusje naar zijn oma, daar is dan ook de rest van de familie en gaan we gezellig met z’n allen gourmetten ! Waarschijnlijk gaan wij na het eten naar mijn huis & dan kijken we gezellig nog een filmpje.

2e Paadag / maandag ochtend is mijn vriend dan nog bij mij en houden we weer een gezellig en vooral uitgebreid paasontbijt. Dan doen we even lekker niks & gaan we aan het einde van de middag weer naar mijn opa & oma toe. Die weer eens heerlijke zelfgemaakte appeltaart klaar hebben staan voor ons, hummm <3. En dan is het Paasweekend voor mij alweer klaar. Niet een heel speciaal weekend, maar wel gezellig druk met veel eten en liefde : )

 

Ik ben nu al heerlijk bezig aan m’n ‘paaswandeling’. Ik hoop dat jullie ook een heerlijk weekend hebben gehad  & dat jullie nog volop genieten van deze twee dagen!

 

HAPPY EASTER! ❤

 

4 gedachtes over “Happy Easter!

  1. Mieke zegt:

    Over pasen en het geloof weet ik niks, sorry. Wel leuk dat je er zo op ingaat, is weer wat anders 🙂
    Ik heb inderdaad pasen gevierd met een paasontbijt, paastakken en paaseitjes, haha.
    Zo te lezen heb jij 2 fijne dagen , veel plezier!

Lief dat je een reactie achter wilt laten!

