Winter isssue – traanogen

Zit je op de fiets, je goed opgemaakt of gewoon niet & dan beginnen je ogen plots te tranen.. Herken je dat? Dit krijg je vooral als het koud is en/of als er wind staat. Ik heb het over traanogen op de fiets. Het is verschrikkelijk irritant aangezien ik het vaak alleen aan mijn linker oog heb.. Maar hoe komt dit dan & wat kan je er aan doen?

Hoe komt dit? De belangrijkste reden is dat je ogen zichzelf willen reinigen, dat moet voor het afstoten van vuile dingetjes. Maar door alle gure wind die erin komt, gaat dat proces alleen maar harder lopen. Je ogen worden op de fiets, in de wind, droog en dat willen ze voorkomen. Maar je kan ook traanogen hebben terwijl je gewoon rustig thuis zit. Dat was dus bij mij het geval, daarom ging ik naar de dokter en het was niet zo raar dat ik daar last van had aangezien ik ook hooikoorts heb. Met hooikoorts ben je extra gevoelig voor pollen en dit kunnen je neus, huid of ogen zijn. Maar het kan ook zijn dat je geen hooikoorts hebt & toch thuis de tranen over je wangen biggelen. Dan kan het zijn dat je ogen te weinig traanvocht produceren om je ogen vochtig te houden. Het kan zijn dat je traanbuisje ontstoken is, daardoor gaan je ogen abnormaal veel tranen. Voor traanogen op de fiets is er geen andere reden dan wind die je ogen droog maakt. Eigenlijk dus heel goed hoe je ogen hierop reageren want zo komen er geen vuiltjes binnen, maar echt prettig is het niet. Zeker niet als het komt door een allergie & je met dikke soepogen zit!

En wat gaan we hieraan doen? Er zijn helaas geen middeltjes tegen traanogen op de fiets. Je kan het alleen materieel oplossen. Je kan bijvoorbeeld je capuchon heel laag doen, zodat er wat minder wind je ogen in komt. Je zou ook een bril kunnen dragen als je gaat fietsen, alleen niet echt praktisch als je geen bril hebt, maar het helpt wel! Kijk maar naar de zomer, dan kan er ook een aardig windje bij de zee staan & helpt de bril je ook beschermen tegen de wind & het zand dat opstuift. Maar om nou in de regen met een zonnebril op te gaan fietsen, is ook wel weer erg optimistisch! Maar echt veel is er niet aan te doen, zeker niet als je gevoelige/allergische ogen hebt, want die reageren nog erger op de wind. Voor het uitlopen van make-up is natuurlijk wel wat te doen. Allereerst; NIET WRIJVEN! Juist doordat je gaat wrijven zet je het uitlopen ‘aan’ & kan het ook nog eens gaan irriteren. Sowieso is wrijven over je huid in de winter niet handig, zo ontstaan er heel snel ruwe en schrale plekken. Maar zoals we allemaal weten is het handig om oogschaduwbasis te gebruiken voor een algemeen langer houdende look, maar zeker ook voor tegen de regen, de oogschaduw is minder goed weg te krijgen van je ogen. Een primer & waterproof mascara is ook zeer aan te raden! Ook is het met harde wind & regen aan te raden je gezicht goed in te smeren, want soms is het net alsof de wind de droge plekken en groeven er in slaat!

Ja, ik had van de week een frustratie. Het was al een tijdje wat kouder in Nederland, maar na dat ik terug kwam uit Parijs kreeg ik opeens traanogen op de fiets. En echt dat is verschrikkelijk irritant! Ik heb het vaak aan een oog, dat altijd het meest geirriteert is & dat ziet er heel raar uit. Ook heb ik een keer gehad dat ik ook verkouden was en iedereen me bezorgd aan keek alsof ik aan het huilen was of zo… NOOO! It’s the damn winter! Maar veder vindt ik de winter hartstikke leuk & gezellig.

Hebben jullie last van traanogen, hoe erg en wanneer dan? En vonden jullie het leuk om zo’n soort artikel een keer te lezen?

Liefs, Maaike

Bron foto’s.

27 gedachtes over “Winter isssue – traanogen

  1. Sabrina zegt:

    Ik heb daar ook altijd last van op de fiets. Ik haat het ook echt wanneer wildvreemden bij het stoplicht vragen of ik heb gehuild. Pfff, goed bedoelt natuurlijk, maar toch. Had gehoopt dat je DE oplossing zou hebben, maar helaas 😦

  2. Joyce zegt:

    Zo vervelend! Ik heb een allergie waardoor ik altijd minstens één of twee keer per jaar ongeveer 3 tot 4 dagen achter elkaar traanogen hebt. En dan ook echt 3 dagen lang. Eerst ’t ene oog, dan allebei en dan ’t andere oog. Zoooo irritant!

  3. Mieke zegt:

    Bah dat is altijd zooooooo vervelend, maar lijkt me nog erger als je een allergie hebt ! 😦 Jammer dat er niet echt een oplossing voor is he! Wel leuk hoor zo’n artikel, mag je van mij wel vaker doen 😀

  4. xaveenia zegt:

    Leuk en informatief artikel! Ik krijg altijd traanogen van de wind als ik fiets en vaak ook door het gebruik van oogpotlood helaas.

    Leuke blog heb je, ik ga jou ook volgen via Bloglovin’ 🙂

  5. Janna zegt:

    Dankjewel! Soms zie ik een recept op televisie (Rudolph’s Bakery, ken je dat? :P), soms kom ik iets lekkers tegen op vakantie en dan vraag ik wel eens naar de kok, of natuurlijk uit kookboeken. Meestal geef ik dan mijn eigen twist eraan, beetje eigenwijsheid moet er natuurlijk zijn.

    Leuk artikel. En hoe rot het ook kan zijn, die foto met die uitgelopen makeup is wel echt heel gaaf! 😀

  6. Lies zegt:

    Heel erg leuk om te lezen en ook heel herkenbaar, want voor ik het weet heb ik weer hele waterige oogjes. Ik ben alleen altijd zo dom om wel te gaan wrijven en inderdaad dat je kan je beter niet doen haha. Mijn moeder heeft er alleen nog meer last van, want bij haar is het echt dat het lijkt alsof ze huilt als ze een stukje gefietst heeft. Zij is alleen brildragend en dat maakt het bij haar erger doordat de wind dan achter haar bril langsgaat, maar dat ligt er misschien aan dat het een normale bril is en die vaak een andere vorm heeft dan een zonnebril.

  7. carly zegt:

    Altijd in de winter ben ik verkouden en dan komen die verschrikkelijke traanogen om gek van te worden. Dit vind ik het ergst van de hele verkoudheid. Je kunt er niet veel aan doen en dat vind ik het ergste

  8. Toinet zegt:

    jullie hebben het maar over fietsen, fietsen…….. maar ik krijg al traanogen als ik alleen al buiten kom. Aangezien ik een aantal maanden train voor de 4/daagse Nijmegen en dan heel vroeg buiten ben, is na een half uur al mijn make/up al weggetraand… dan helpt een waterproof of basis schaduw ook niet, alleen maar vlekken, en ik kan niet zonder……. groetjes Toinet

Lief dat je een reactie achter wilt laten!

